معرفی بست های پلاستیکی

بست کمربندی چیست؟

بست‌های کمربندی در واقع نگهدارنده‌هایی از جنس‌های مختلف مانند پلاستیک و یا استیل و فولاد هستند و در صنایع مختلف از خوشه کردن کابل، بستن قیمت بر روی محصولات دسته ای و قرار دادن آن در قفسه، هدایت  لوله خروجی ماشین لباسشویی در منزل تا دستبندهای پلیس برای دستگیری مجرمین کاربرد دارند. این محصولات به دلیل راحتی استفاده و قیمت به صرفه و ارزان کاربرد فراوانی دارد و استفاده از آن محدودیتی نداشته و برای تمامی اصناف کاربرد دارد.

انواع بست کمربندی

بست‌‌های کمربندی را می توان به دو گروه تقسیم کرد

  • بست کمربندی پلاستیکی (نایلونی)
  • بست کمربندی استینلس استیل

بست‌‌ کمربندی پلاستیکی Plastic Cable Tie

بست‌‌ کمربندی پلاستیکی Plastic Cable Tie

از انواع بست‌های کمربندی هستند که از جنس پلاستیک (پلی آمید 66 یا 46) ساخته‌ شده‌اند و کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند.

انواع بست کمربندی پلاستیکی و کاربر هرکدام

بست کمربندی پلاستیکی از جنس نایلون ۶/۶ (پلی آمید ۶۶)

این بست به دلیل اینکه مقاومت کافی در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید ندارد و در معرض این اشعه پوسیده می‌شود، برای استفاده در محیط بیرون و باز مناسب نیست. کاربرد این نوع بست در مصارف مختلف امکان پذیر است و هیچ محدودیتی در مصارف عمومی و محیط‌های بسته ندارد. بست کمربندی پلاستیکی از جنس نایلون ۶/۶، عمدتا دارای رنگ طبیعی پلی آمید ۶۶ (متمایل به رنگ سفید) است، اما در سفارش‌های خاص به رنگ‌های دیگر نیز تولید می‌شوند.

قفل شدن بست کمربندی پلاستیکی نایلون ۶/۶ (پلی آمید ۶۶)، به وسیله گیر کردن قفل دندانه‌دار به شیار‌‌هایی روی قسمت داخلی بدنه این بست قابل انجام است. طراحی این بست و ارتفاع، فاصله، و زاویه این شیارها به نحوی است که بست کمربندی تنها در یک جهت و به سهولت و با کمترین نیرو بسته و قفل می‌شود، و همچنین باز کردن یا شل کردن بست پس از بستن آن ممکن نیست. قفل و بدنه این بست برای ایجاد مقاوت بیشتر، به صورت یک تکه طراحی شده‌است. این نوع بست ها از نایلون ۶/۶ اشتعال-مقاوم و اشتعال-خاموش شونده با استاندارد UL 94 V-2  ساخته شده‌است، که مقاوم در برابر اشتعال هستند، و در صورت اشتعال نیز خود به خود خاموش می‌شوند. این بست بسیار ارزان‌قیمت و به صرفه از لحاظ اقتصادی است و قابلیت کاربرد در مصارف عمومی و همچنین در محیط‌های کاری با دمای ۴۰- الی ۸۵+ درجه سانتی‌گراد را دارد.

بست کمربندی پلاستیکی از جنس نایلون ۶/۴ (پلی آمید ۴۶)

برخلاف بست پلی آمید 66، این نوع بست مقاومت بالایی در برابر ماوراء بنفش داشته و برای استفاده در محیط باز و در معرض نور خورشید مناسب است، اما برای آسیب ندیدن بهتر است در جای خشک و خنک نگهداری شود. این نوع بست کمربندی پلاستیکی از جنس نایلون ۶/۴ و دارای رنگ مشکی است.

قفل شدن بست کمربندی پلاستیکی نایلون ۶/4 (پلی آمید 4۶)، مانند بست کمربندی پلاستیکی نایلون ۶/۶ (پلی آمید ۶۶)، به وسیله گیر کردن قفل دندانه‌دار به شیار‌‌هایی روی قسمت داخلی بدنه این بست قابل انجام است. طراحی این بست و ارتفاع، فاصله، و زاویه این شیارها به نحوی است که بست کمربندی تنها در یک جهت و به سهولت و با کمترین نیرو بسته و قفل می‌شود، و همچنین باز کردن یا شل کردن بست پس از بستن آن ممکن نیست. قفل و بدنه این بست برای ایجاد مقاوت بیشتر، به صورت یک تکه طراحی شده‌است.

همچنین مانند بست نایلون 6/6 این نوع بست ها نیز از نایلون ۶/4 اشتعال-مقاوم و اشتعال-خاموش شونده با استاندارد UL 94 V-2  ساخته شده‌است، که مقاوم در برابر اشتعال هستند، و در صورت اشتعال نیز خود به خود خاموش می‌شوند. این بست بسیار ارزان‌قیمت و به صرفه از لحاظ اقتصادی است و قابلیت کاربرد در مصارف عمومی و همچنین در محیط‌های کاری با دمای ۴۰- الی ۸۵+ درجه سانتی‌گراد را دارد.

این محصولات در کیسه‌‌های خاء شده بسته بندی شده و باید تا قبل از زمان استفاده در این نوع بسته‌بندی نگهداری شوند، و همچنین پس از باز شدن بسته‌بندی تا 30 روز استفاده شوند تا بهترین کارایی را داشته باشند.

برای اینکه فشار زیادی به کابل و سیم که با بست کمربندی جمع می‌شوند، و دست کاربر وارد نشود، بهتر است از ابزارهای تخصصی برای نصب بست‌های کمربندی استفاده شود. این ابزارهای نصب، به نصب مناسب و راحت بست‌‌های کمربندی کمک کند و همچنین از نصب با فشار بیش از اندازه بست به سیم، کابل، لوله، یا شیلنگ جلوگیری کند. باید بدانید، فشار بیش از حد بست کمربندی روی کابل‌های خاص مانند کابل‌های مخابراتی، به پوشش این کابل‌ها آسیب رسانده و بر سیگنال ارسالی آن اثر بگذارد.

وظیفه ابزارهای نصب بست کمربندی، نصب سریع، ایمن، و حرفه ای با کمترین زحمت فرد نصب کننده، تضمین و همچنین جلوگیری از وارد شدن آسیب احتمالی به دست فرد نصب کننده در صورت نصب با دست خالی است.

پایه چسب‌دار بست کمربندی

پایه چسب‌دار بست کمربندی

از این پایه در سیم کشی درون محفظه رایانه، تابلو‌های برق، و سیم کشی روکار محیط‌‌های صنعتی استفاده می‌شود. پایه چسب‌دار بست کمربندی برای اتصال سیم ها، کابل ها، و یا لوله ها به دیوار استفاده می‌شود. این پایه چسب ها، از دو قسمت پایه (از جنس پلی آمید ۶۶)، و چسب دو طرفه تشکیل شده اند. در پایه چسب‌دار بست کمربندی، یک طرف چسب دو طرفه به پایه و طرف دیگر دارای محافظی است که با جدا کردن آن، پایه چسب‌دار بست کمربندی را می‌توان به به سطوح چسباند. پس از نصب پایه چسب‌دار بست کمربندی به سطح مورد نظر، بست کمربندی از شیار تعبیه شده در آن رد شده، و در اطراف وسیله مورد نظر قفل می‌شود. این پایه‌های چسب‌دار بست کمربندی قابلیت کار در دمای ۴۰- الی ۸۵+ درجه سانتی‌گرادرا دارد. همچنین مانند بست نایلون 6/6 این نوع پایه بست‌ها نیز از نایلون ۶/6 اشتعال-مقاوم و اشتعال-خاموش شونده با استاندارد UL 94 V-2  ساخته شده‌است، که مقاوم در برابر اشتعال هستند، و در صورت اشتعال نیز خود به خود خاموش می‌شوند.

پایه چسب‌‌های بست کمربندی امکان نصب از طریق پیچ روی سطح مورد نظر نیز در مواقعی که سنگینی بیش از حد تعریف شده روی پایه چسب است (برای مثال، جهت نگهداری کابل‌‌های سنگین) را نیز دارد.

بست‌‌ کمربندی استینلس استیل Stainless Steel Cable Tie

بست‌‌ کمربندی استینلس استیل Stainless Steel Cable Tie

از انواع بست‌های کمربندی هستند که از جنس فولاد و یا استیل ساخته‌ شده‌اند و کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند.

کاربرد بست‌ کمربندی استینلش استیل (فولادی)

بست کمربندی استینلس استیل، خصوصیات ویژه‌ای دارد که در ادامه به برخی اشاره می‌کنیم.

  • مقاومت کششی بالا
  • ایجاد اتصال میان تجهیزات سنگین
  • بسیار مقاوم در مقابل ارتعاشات
  • تحمل بالای نواسانات دما و رطوبت محیط کار

این ویژگی‌های منحصر به فرد حجم وسیعی از کاربرد بست‌‌های کمربندی استینلس استیل در موارد متنوعی، مانند اتصال تابلو‌های رانندگی به میله نگه دارنده، متصل نگاه داشتن کابل‌‌های سنگین به بدنه کشتی ها، و خوشه بندی لوله ها و شیلنگ ها یه یکدیگر را به وجود آورده است.

انواع بست کمربندی استینلس استیل

بست‌‌های کمربندی استینلس استیل براساس نوع کار و کاربرد، انواعی دارند که در ادامه اشاره می‌کنیم.

  • بست کمربندی استینلس استیل با قفل توپی و بدون روکش
  • بست کمربندی استینلس استیل با قفل توپی و روکش از جنس اپوکسی

بست کمربندی استینلس استیل با قفل توپی (SSN)

در محیط‌های کاری که در معرض مواد خطرناکی مانند مواد خورنده (اسید و نمک) باشند، یا محیط با دمای بالا و یا اتصال تجهیزات سنگین از این نوع بست کمربندی استفاده می‌شود. طراحی این بست به گونه‌ای است که کاربرد وسیعی از جمله در محیط‌های بسته و باز و حتی زیر زمین و زیرآب را برای آن به وجود آورده است.

این نوع بست استینلس استیل، دارای ساختاری دو تکه، بدنه صاف و لبه‌‌های صیقلی (عدم آسیب و خراشیدگی دست کاربر) است و دارای عایقی روی بدنه و قفل در نوع روکش‌دار است که دوام و عمرمفید بست را افزایش می‌دهد.

قفل این نوع بست ها، از نوع توپی و به صورتی است که ساچمه‌ای از جنس استینلس استیل داخل محفظه قفل قرار دارد که در هر نقطه از بدنه بست قرار گرفته و بست را در یک مسیر قفل می‌کند که شل یا باز کردن آن ممکن نیست. این نوع بست از لحاظ روانی و آسانی قفل شدن، مقاومت در برابر شرایط محیطی مختلف، مقاومت در برابر اشتعال و دوام بالا بهترین بست موجود در بازار است.

بست ها استینلس استیل در دو گرید متفاوت استینلس استیل SAE 304 و SAE 316 استیل در بازار موجودند. SAE 304 متشکل از ۱۸% کرومیوم و ۸% نیکل است و در مصارف عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. SAE 316 متشکل از ۱۶% کرومیوم، ۱۰% نیکل و ۲% مولیبدنوم است که مولیبدنوم اضافه شده به استینلس استیل گرید SAE 316، آن را  از ایجاد خوردگی در مقابل کلوریدها (مانند آب دریا و نمک‌‌های یخ زدا) حفظ می‌کند. این نوع بست قابلیت تحمل دما از ۸۰- تا ۵۴۰+ درجه سانتی‌گراد را دارد.

بست کمربندی استینلس استیل با قفل توپی و روکش از جنس اپوکسی

بست کمربندی استینلس استیل با قفل توپی و روکش از جنس اپوکسی، درست مانند بست کمربندی استیل معمولی (بدون روکش اپوکسی) است، با این تفاوت که یک روکش اپوکسی بر روی بدنه و قفل بست اضافه شده‌است و میزان مقاومت آن در شرایط مختلف محیطی مانند خوردگی، و شعله و همچنین مقاومت کششی بست را تا ۱۰% را افزایش داده‌است. این بست گستره دمایی ۸۰- تا ۵۴۰+ درجه سانتی‌گراد را می‌تواند تحمل کند.

ابزار نصب (کشش و برش) بست‌‌های کمربندی Cable Tie fastener

ابزار نصب (کشش و برش) بست‌‌های کمربندی
Cable Tie fastener

این ابزار مانند تفنگ طراحی شده و برای نصب بست کمربندی پلاستیکی به صورت کشش کامل بست کمربندی و برش خودکار آن پس از کشش، با عرض ۲٫۵ الی ۴٫۸ میلی‌متر(برای بست کمربندی پلاستیکی) و با عرض ۶/۴ الی ۹/۷ میلی‌متر(برای بست کمربندی استیل) استفاده می‌شود. استفاده از این ابزار بسیار راحت و آسان است.

نحوه استفاده از این ابزار به این صورت است که پس از بستن قفل بست کمربندی در اطراف اجسام مورد دسته‌بندی به صورت مستقیم با دست و به صورت شل، قسمت خارج حلقه این بست در ریل بست قرار می‌گیرد. پس از آن، با کشیدن ماشه ابزار توسط نصب کننده، بست کشیده شده و حلقه محکم‌تر می‌شود تا اینکه اجسام مورد اتصال به یکدیگر محکم شوند. پس از کشش کامل بست کمربندی، با کشیدن ماشه، قسمت اضافه و بیرون از بست کمربندی به صورت اتومات بریده می‌شود، و نتیجه، اتصالی محکم، مناسب، و تمیز برای دسته‌بندی، با کمترین نیروی مورد اعمال توسط کاربر، و برش قسمت اضافه بست ایجاد می‌شود. این ابزار یک درجه تنظیم شدت کشش بر روی قسمت پایین دسته دارد، که در کنار یک نشانگر میزان کشیدگی را نشان می‌دهد و کاربر می‌تواند از طریق آن شدت کشیدگی را تنظیم کند. این کشیدگی باتوجه به سیمی که مورد دسته‌بندی قرار می‌گیرد باید تنظیم شود تا به عایق سیم‌ها آسیب نرساند. جنس این ابزار فلزی است و ماندگاری و دوام بالایی دارد.

انواع ترمینال وایرشو کابلشو

  • اتصالات سیم ها

   اساساً بین یک اتصال دائم و موقت تفاوت های  اساسی وجود دارد. اتصالات دائم عبارتند از:

  • لحیم شده
  • جوش خورده
  • پرسی دندانه دار
  • پرس شده
  • اتصالات موقت (غیر دائم)
  • به کمک پیچ
  • سوکت نر و ماده
  • ترمینال

زمانی که از اتصالات غیر دائم استفاده می کنید در واقع یک تمرین عمومی برای استفاده از اتصالات لحیم شده، جوش خورده و پرس شده است که در یک سیم کشی می توان از تمام ترکیبات اتصالی استفاده کرد. مثلاً یک سرسیم تخت به انتهای سیم چند رشته پرس می شود. همچنین می توان از یک اتصال سوکتی نر و ماده استفاده و یا می توان از یک سر سیم که به انتهای سیم لحیم می شود استفاده کرد و یا یک اتصال موقت به کمک پیچ و مهره ساخت.

برای قراردادن سیم های رشته ای در زیر پیج باید از سرسیم یا وایرشو یا فیش استفاده شود. جنس سرسیم ها اغلب از مس با روکش قلع یا برنج است، این فیش ها از نظر شکل ظاهری دارای انواع مختلفی به شرح زیر است:

1)  حلقه ای (گرد)                                 2)  تیغه ای (U شکل)

3)  میله ای (وایرشو)                             4)  کشویی (زبانه ای)

    • حلقه ای                  

   برای قرار دادن سیم در زیر پیچ، روی شین از اتصال حلقه ای یا گرد استفاده می شود. مزیت این سرسیم در این است که اگر پیچ شل باشد، اتصال به راحتی جدا نمی شود. لازم به ذکر است که شل بودن اتصال موجب بالا رفتن مقاومت محل اتصال شده، در نتیجه منجر به گرم شدن و سوختن سیم ها می شود.

    • تیغه ای

   از سرسیم تیغه ای یا U شکل برای قراردادن سیم در زیر پیچ، روی شین استفاده می شود. با این تفاوت که این سرسیم به راحتی در زیر پیچ قرار می گیرد یا از زیر پیچ جدا می شود.

    • میله ای                           

   برای قرار دادن سیم های افشان مخابراتی و برق فشار ضعیف در زیر ترمینال های دستگاه یا تابلو برق سرسیم میله ای یا وایرشو به کار می رود. از فیش به صورت نر و ماده در بازار موجود است.

    • کشویی

   برای اتصال سیم های افشان برق فشار ضعیف به کلیدهایی که محل اتصال سیم به آن ها مانند کلید کولر، زبانه ای است از سرسیم زبانه ای استفاده می شود. نمونه فیش به صورت نر و ماده در بازار موجود است.

  • نصب سرسیم

   اتصال سیم ها به سر سیم ها به دو صورت لحیمی و پرسی صورت می گیرد.

    •  سرسیم لحیمی

   با توجه به اندازه سرسیم، روکش (عایق) سیم را جدا کرده بر روی فیش قرار داده سپس به کمک هویه و سیم لحیم مرغوب (37% سرب- 63% قلع) لحیم کاری کنید. در زمان لحیم کاری بایستی دقت کرد که روکش عایق سیم نسوزد.

    •  سرسیم پرسی

   در نصب این سرسیم از انبر پرس برای پرس کردن سر سیم به کار می رود.

  • پرس کردن سیم ها

 جهت این نوع اتصالات، یک ابزار پرس کننده مورد نیاز است. از ابزارهایی با مصارف عمومی نیز می توان جهت این کار استفاده کرد. فشار وارده توسط یک مانع ثابت تنظیم می شود تا از اتصال کامل سیم و ترمینال اطمینان حاصل شود. سطح سیم فشرده شده تا از عدم وجود فضای خالی در آن اطمینان حاصل شود.

در صورتی که بخواهیم یک سیم افشان را به ترمینال وصل کنیم باید از سرسیم استفاده شود. قلع اندود کردن سر سیم توصیه نمی شود زیرا در این صورت در اثر فشار زیاد و لرزش اتصالات لحیم شده شل می شود.

      • دستور العمل پرس کردن سرسیم ها

      1. روکش عایق سرسیم را به اندازه مورد نیاز در می آوریم (لخت می کنیم). طول سیم لخت شده با توجه به نوع سرسیم متفاوت است (سرسیم دارای روکش عایق و بدون روکش عایق) در مورد سرسیم های دارای روکش عایق باید سیم داخل قسمت عایق سرسیم شود در صورتی که در سرسیم بدون عایق، باید عایق سیم با سرسیم فاصله داشته باشد. روش زیر در این رابطه باید مورد توجه قرار گیرد.

   در صورت استفاده از سر سیم بدون روکش عایق، باید بین انتهای عایق سیم و سر سیم حدود یک میلی متر فاصله باشد. در صورتی که سر سیم دارای قطعه ای ضمیمه جهت کاهش تنش وارده بر آن باشد در این محل نصب می شود. در صورتی که از سر سیم دارای روکش عایق استفاده شود انتهای عایق سیم باید داخل عایق سر سیم قرار گیرد.

      1. سر سیم را در انتهای سیم قرار می دهیم برای هر سیم باید از سر سیم مناسب استفاده شود.
      2. به منظور پرس کردن سر سیم، باید از سوراخ مناسب دستگاه پرس استفاده شود.
      3. دستگاه پرس را تا محل رسیدن به نقطه توقف فشار می دهیم تنها با رسیدن به این نقطه توقف می توان از اتصال مناسب سر سیم به سیم اطمینان حاصل کرد.
      4. در مرحله آخر دستگاه پرس را باز کرده و از اتصال مناسب سیم و سر سیم اطمینان حاصل می کنیم.
  • ابزار پرس سر سیم و فیش ها

 در اتصالات قابل جدا شدن می بایست از فیش یا ترمینال های مخصوص استفاده شود. اغلب اتصالاتی که در سیم کشی اتومبیل و دستگاه های الکتریکی وجود دارد از نوع جدا شدنی است که در این نوع سیم کشی ها، تعمیرات آسان است. برای اتصال فیش به سرسیم ها از دستگاه پرس استفاده می کنند.

گلند Gland چیست و چه کاربردی دارد؟

گلند Gland چیست و چه کاربردی دارد؟

 

گلند Gland نوعی اتصال است که هدف از به کارگیری آن ایجاد پوشش روی کابل در محل اتصال کابل ها و جعبه تقسیم است. این پوشش به جهت ایجاد ایمنی برای کابل است و از کابل ها در برابر بارهای وارده، رطوبت، گرما، شعلۀ آتش، خوردگی و آسیب های جانبی محافظت می‌­کند.

از آن­جایی که سیم کشی برق در تمام صنایع کاربرد دارد، گلند هم وسیله ای بسیار پرکاربرد است و می­‌تواند به صورت های مختلف و در جاهای مختلف استفاده گردد. یکی از موارد مهم مصرف گلند، جایگاه های سوخت است. با توجه به اهمیت بالای ایمنی در جایگاه سوخت و وجود مواد قابل اشتعال، لازم است تا از گلندها و کابل های مناسب جهت سیم کشی جایگاه استفاده گردد و سیستم مربوطه از استانداردهای لازم برخوردار باشد.

جهت انتخاب یک گلند مناسب برای کاربرد مورد نظر، یک سری سوالات مطرح است که با پاسخ به آن­ها باید نهایتاً گلند مناسب برگزیده شود. سوالات مطرح شده عبارتند از:

  • گلند در فضای داخلی استفاده می‌­شود یا در فضای باز؟
  • محل استفاده از گلند، یک محیط امن است یا در یک محیط خطرناک و دارای قابلیت اشتعال و انفجار نصب می­‌شود.
  • دمای محل قرار گیری گلند چگونه است و دما ثابت یا متغیر است؟
  • رطوبت و میزان گرد و غبار هوا در منطقۀ مورد نظر چقدر است؟
  • آیا در نزدیکی آن، گازها و مواد خورنده وجود دارد؟

گلندها با توجه به کاربرد مورد انتظار از آن­ها دارای انواع مختلفی از لحاظ جنس، ساختار، شکل و مواد هستند که در ادامۀ این مطلب به آن­ها اشاره خواهد شد.

گلند Gland

انواع گلند از لحاظ جنس

1. گلند پلاستیکی

گسترۀ بسیار زیادی از کابل ها قابلیت استفاده از گلند پلاستیکی را دارند. مقاومت این گلندها در برابر مواد خورنده مانند آب نمک، گریس‌ها و اسیدهای ضعیف خوب است و بنابراین در شرایطی که محل قرار گیری کابل ها و گلند در مجاورت مواد خورنده است، استفاده از گلندهای پلاستیکی توصیه می­‌شود.

گلندهای پلاستیکی اصولاً در برابر دماهای بالا مقاومت خوبی ندارند و از این رو استفاده از آ­ن­ها در مجاورت مواد قابل اشتعال و آتش زا به هیچ عنوان توصیه نمی­‌گردد. این گلندها در رنگ های مختلفی موجود هستند و از این رو قابلیت کد گذاری آن­ها وجود دارد.

گلند پلاستیکی
گلند پلاستیکی

2. گلند فولاد ضد زنگ (Stainless Steel)

گلندهای از جمس فولاد ضد زنگ نوعی از گلندهای فلزی هستند که معمولاً داراری درجه حفاظتی IP69 و IP68 ضد آب هستند. این نوع گلند دارای خاصیت مقاومت در برابر خوردگی بالایی در مواجه موادی چون الکل، بنزین، اسیدهای ضعیف و آب نمک است.

از آن­جایی که این گلندها دارای مقاوت بالایی در برابر دما و فشار هستند به طور گسترده در صنایعی چون دکل های سیم کشی برق و تلفن، اتوماسیون صنعتی و انرژی های تجدید پذیر استفاده می‌­شوند.

3. گلند برنجی با روکش نیکل (Nickel Plated Brass Cable Gland)

این نوع گلند از جنس برنج است و پوششی از نیکل روی جنس برنجی قرار گرفته است. از این گلند به طور گسترده در ماشین آلات، نیروی دریایی و کارخانجات استفاده می­‌شود. این گلندها مقاومت دمایی و فشاری مناسبی دارند و قادر هستند در بازۀ دمایی -40 تا 120 درجه سانتی گراد کار کنند.

گلند های فلزی از جنس برنج و فولاد ضد زنگ
گلند های فلزی از جنس برنج و فولاد ضد زنگ

4. گلند آلومینیومی (Aluminum Cable Gland)

این گلندها معمولاً با یک روکش PVC برای حالت آرموردار استفاده می­‌شوند و می­‌توان از آن­ها برای محیط های داخلی و خارجی استفاده کرد. درجه حفاظتی گلندهای آلومینیومی IP66 می‌­باشد.

5. گلند PVC

گلندهای PVC از مقاومت بالایی برخوردار بوده و بسیار سبک هستند. این گلندها انعطاف پذیری مناسبی دارند و معمولاً از آن­ها برای محیط های خارجی و نامناسب استفاده می‌­شود.

در جدول زیر مقایسه ای کلی بین گلندهای فلزی و پلاستیکی عنوان شده است :

جنس کاربردهای متداول مشخصات
گلند برنجی تجهیزات پزشکی
تجهیزات کنترلی
تجهیزات اندازه گیری
ماشین الات
مقاومت در برابر خوردگی
رسانا گرما و حرارت
گلند پلاستیکی سیم کشی تلفن
وسایل ابزار دقیق
کابل های اینترنت
کابل های برق
مناسب برای استفاده در کابل های منعطف
تنوع در رنگ و مناسب برای کد گذاری رنگی کابل ها
قیمت پایین

انواع گلند بر اساس نوع ابعاد و رزوه

گلند نوع PG

این نوع گلندها طبق استاندارد DIN 40430 و در آلمان و کشورهای آلمانی زبان استفاده می­‌شوند. عدد درج شده بعد از PG در مشخصات گلند، نشان دهندۀ بیشترین قطر کابل عبوری از گلند بر حسب میلی متر می‌­باشد.

گلند نوع متریک (Metric Cable Gland (M

رزوۀ متریک بر اساس استاندارد ISO متداول ترین نوع رزوۀ پیچ ها است. عدد بعد از M در پیچ ها و گلند ها نشان دهندۀ قطر خارجی اسمی پیچ بر حسب میلی متر می­باشد.

گلند نوع NPT

این نوع از رزوه های گلندها طبق استاندارد بین المللی لوله هات و اتصالات NPY ساخته می­‌شوند. همچنین این پیچ ها دارای دونوع صاف و مخروطی هستند که در  کاربردهای مختلف و برای استحکام بالا و آب بندی محکم استفاده می­‌شوند. عدد بعد از NPT نشان دهندۀ قطر خارجی پیچ بر حسب اینچ می­‌باشد.

گلند نوع G

نوع G بر اساس استانداردهای فنی BSP پیچ ها طراحی شده است و در سطح جهان به تصویب رسیده است. روش اتصال گلندهای نوع G به صورت اتصال نر و مادگی می­‌باشد. عدد بعد از G نشان دهندۀ قطر خارجی پیچ بر حسب اینچ می­‌باشد.

انواع گلند بر اساس درجه حفاظت IP

  • IP 67 : این نوع از گلند بسیار معروف و قابل توجه است. گلندهای دارای درجه حفاظت IP 67 دارای خاصیت ضد آب هستند و در شرایط سخت آب و هوایی دوام طولانی مدت دارند. همچنین از جمله خواص این گلندها این است که در برابر گرد و غبار به خوبی محافظت می‌­شوند و  قادر به تحمل غوطه وری در آب بین پانزده سانتی متر و یک متر به مدت 30 دقیقه می­‌باشند
  • IP 68 : این گلندها دارای بالاترین خاصیت ضد آب هستند و می­‌توانند ورود گرد و غبار را به طور کامل متوقف کنند. همچنین گلندهای با این درجه حفاظت می­‌توانند به طور مداوم تحت فشار قرار بگیرند.
  • IP 69 : این نوع گلند دارای خاصیت حفاظت در برابر آب پرفشار، درجه حرارت بالا و ورود گرد و غبار است. از این نوع گلندها برای جعبه تقسیم های حساس و دستگاه هایی که نیاز به آب بندی دارند استفاده می­‌شود.

گلند Gland آرموردار و بدون آرمور

گلند آرموردار (Armoured Gland) و بدون آرمور (Unarmoured Gland) دو نوع مختلف از گلند هستند که از لحاظ پوشش بیرونی گلند باهم تفاوت دارند. در گلندهای آرموردار یک پوشش غلاف گونه دور کابل ها کشیده شده و گلند روی آن قرار می­‌گیرد. هدف از قرار گیری این پوشش، حفاظت بیشتر کابل ها از آسیب دیدگی است. در جدول زیر تفاوت گلندهای آرموردار و بدون آرمور عنوان شده است.

گلند آرموردار
گلند آرموردار
نوع گلند کشخصات کاربردها
آرموردار دارای لایه محاف در برابر آسیب ها
دارای انواع آرمور تک سیمی، آرمور بافته شده، آرمور منعطف و آرمور با نوار دوتایی فولادی
مناطقی که در معرض بارها و آسیب های مکانیکی قرار دارند
بدون آرمور ساختار ساده تر نسبت به آرموردار
می تواند دارای انواع بدون آب بندی، دارای یم لایه آب بندی خارجی و یا دو لایه آب بندی خارجی باشد.
تجهیزات و کابل ها در معرض آسیب های مکانیکی قرار نداشته باشند

اجزاء، نوع اتصال و اشکال مختلف گلندها

گلندها ساختار تقریباً ساده ای دارند و از اجزاء پیچیده ای تشکیل نشده اند. بدنۀ گلند Gland وظیفۀ حفظ ساختار و ایجاد استحکام در برابر بارهای خارجی را بر عهده دارد که قبلاً درباره­ جنس های مختلف گلند توضیح داده شد. واشر گلند که وظیفۀ آب بندی را بر عهده دارد، در قسمت خارجی گلند نصب شده و می‌­تواند تکی یا دوتایی باشد. از دیگر اجزاء جانبی گلند می­توان به درپوش، مهره و واشر O ring اشاره کرد.

اجزاء گلند
اجزاء گلند

بر اساس کاربرد مورد نیاز، روش های مختلفی جهت اتصال گلند ها وجود دارد. از جملۀ این روش ها می­‌توان به اتصال با چسب، اتصال با پیچ یا فلنج، اتصال رزوه ای، اتصال با جوشکاری و یا اتصال پرسی اشاره کرد. اکثر گلندهای موجود در بازار از نوع رزوه ای هستند و این نوع از گلند ها دارای شرایط نصب مطمئن تری هستند.

همچنین از لحاظ شکل، گلندها دارای دو نوع معمولی و فلت هستند. تفاوت این دو نوع گلند در این است که نوع معمولی دارای مقطع دایروی بوده و برای سیم ها و کابل های معمولی استفاده می­‌شود، اما نوع فلت دارای دریچۀ مستطیلی شکل باریک است که سیم های با مقطع صاف قابلیت عبور از آن­را دارند.

گلند فلت
گلند فلت

گلند Gland ضد انفجار

بسته به کاربرد مورد استفاده و محیط قرار گیری سیستم، گلندها باید دارای یک سری مشخصات ویژه علاوه بر ویژگی های اصلی خود باشند. گلندهای ضد انفجار (Explosion-proof cable glands) نوع خاص و پرکاربردی از گلندها هستند که دارای ویژگی ضد اشتعال و انفجار هستند.

این نوع از گلندها دارای یک پوشش از جنس مواد ضد آتش هستند و از آن­ها برای مناطق پرخطر و قابل اشتعال مانند صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و به طور مشخص در جایگاه سوخت استفاده می­‌شود. این گلندها همچنین از انتشار هر نوع جرقه و جریان الکتریسیته به بیرون جلوگیری می­‌کنند. به گلندهای ضد انفجار اصطلاحاً گلند EX هم گفته می‌­شود.

گلندهای ضد انفجار مطابق با استانداردهای ضد انفجاری که در مقالۀ استانداردهای تجهیزات ضد انفجار و محیط های قابل انفجار توضیح داده شد، طراحی و تولید می­‌شوند. برخی از این استانداردها عبارتند از: IEC & EN 62444 ، IEC 60079، IEC 60092، NFPA 70، API RP 14F و API RP 14FZ.

گلند ضد انفجار
گلند ضد انفجار

رتبه بندی و استانداردهای گلندها

از آن­جایی که گلندها با در نظر گرفتن مسائل ایمنی طراحی شده اند، باید یک سری دستورالعمل ها برای رتبه بندی آن­ها از لحاظ کیفیت موجود باشد تا مشخص شود که گلند مورد طراحی از چه کیفیتی برخوردار است.  معیار (IP (Ingress Protection Marking، گلندهای مختلف را از لحاظ طراحی و نوع عملکرد رتبه بندی می­‌کند. از گلندهای شاخص رتبه بندی IP می­توان به IP68 و IP69K اشاره کرد.

گلندهای رایج موجود در بازار تحت استاندارد جدید اروپا طراحی و ساخته می­شوند که کد مربوط به آن EN50262 می­‌باشد. همچنین در خصوص گلندهای ضد انفجار باید توجه داشت که این گلندها باید از استاندارد EX و استانداردهای مربوط به HSE برخوردار باشند و معمولاً هر کشور هم به طور جداگانه استانداردهایی در زمینۀ تجهیزات ضد انفجار ارائه می‌­دهد که گلندها باید از آن­ها برخوردار باشند.

گلندها از لحاظ نوع رزوه دارای دو نوع تقسیم بندی نوع میلیمتری و نوع اینچی هستند که نوع میلیمتری با M و نوع اینچی با PG مشخص می­‌شوند. اصولاً گلندهای نوع میلیمتری با رنگ سیاه و نوع اینچی با رنگ خاکستری به بازار عرضه می­‌گردند.

موارد مهم برای انتخاب گلند مناسب

توجه به یک سری نکات برای انتخاب  برق و صنعت کوانتوم مناسب می­‌تواند به ما در این زمینه کمک کند. از این رو یک چک لیست نهایی تهیه شده است تا با توجه به آن بهترین گلند انتخاب شود.

  • آیا قطر سوراخ گلند به اندازه کافی بزرگ است که بتواند تمام سیم ها را از خود عبور دهد؟
  • آیا استحکام و مقاومت فشاری گلند برای کاربرد مورد نظر ما کافی است؟
  • آیا نوع اتصال گلند برای کاربرد ما مناسب است؟
  • مقادیر سایز دهانه و عمق و ضخامت گلند به حالت M یا PG بیان شده است؟
  • استانداردها و شرایط محیط عملکرد از لحاظ ایمنی و ضد انفجار بودن چگونه است؟

کابلشو چیست ؟

کابلشو چیست ؟

کابلشو وسیله ای اساسی برای اتصال رسانای کابل ها و سایر نقاط اتصال می باشد که در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود، مهمترین نوع کابل شوها، کابلشو پرسی، کابل شوهای پیچی و لحیمی هستند و جنس آنها بسته به نوع و جنس کابل مورد نظر، متفاوت است، برای مثال کابل شوهایی که برای کابل های مسی مورد استفاده قرار می گیرند، از جنس مس قلع اندود شده و آنهایی که برای کابل های آلومینیومی مورد استفاده قرار می گیرند از جنس لوله آلومینیوم می باشند

کابلشو چیست

 مشخصات کابلشو

لازم به ذکر است هر کابلشو دارای مشخصات منحصر به فرد حک شده بر روی محصول از قبیل نام و علامت شرکت سازنده، قطر سوراخ و همچنین مقاطع هادی مناسب می باشد. اگر شما مجری پروژه های برقی و الکترونیکی هستید احتمالا می دانید که انواع کابل شوهای موجود در بازار از تنوع بسیاری برخوردارند و همین موضوع باعث می شود تا حتی یک فرد با تجربه نیز در انتخاب بهترین نوع کابلشو برای اجرای یک پروژه مطمئن و ایمن سردرگم شود و این تنوع می تواند انتخاب را کمی دشوار سازد و اگر گزینه ای مناسب را انتخاب نکنید ممکن است با یک اتصال کابل ضعیف با افزایش مقاومت محل اتصال، آتش سوزی رخ دهد و تمام زحمات شما از بین برود.

در این قسمت قصد داریم به معرفی کابل شو های پرسی طبق استاندارد DIN 46235، فلزی ورقه ای طبق استاندارد DIN 46234 و نوع لوله ای مسی استاندارد که برای اتصالات مسی طراحی و ساخته شده اند، بپردازیم و درباره مسائلی که تضمین کننده یک اتصال ایمن و با عمر طولانی است، صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

به روز ترین مقالات

انواع کابلشو های مسی

Cable shoe پرسی طبق استاندارد DIN 46235

مطابق با استاندارد DIN 46235، چنین کابل شوهایی تنها می توانند برای پرس هادی های مفتولی، افشان، نیمه افشان و تابیده مورد استفاده قرار گیرند و محدوده استفاده از این نوع کابل شوها بسیار گسترده است و کاربردهای فراوانی دارند، این استاندارد همچنین معرف ابعاد و نشانه گذاری و کاربرد کابل شوها نیز می باشد. لازم به ذکر است، نصاب برای رسیدن به اطلاعات پایه جهت نصب، نیاز به اطلاعات نشانه گذاری شده روی هر یک از محصولات دارد، همچنین تعداد پرس های مورد نیاز نیز در این نوع کابل شوها مشخص شده است.

طبق پیشنهاد استاندارد DIN، مهره های پرس برای هادی های تابیده، مفتولی و نیمه افشان برای نصب بهتر است که بر اساس بخش های 1، 3 و 4 استاندارد DIN 48083، انتخاب شوند، همچنین نصب با مهره های شش گوش، طبق بخش 4 استاندارد DIN 48083 و کابل شو های پرسی نیز طبق استاندارد DIN 46235 انجام می شود و برای نصب در محدوده سطح مقطع بین شش تا هزار میلی متر مربع و پیچ بین 5 تا 20 میلی متر بهتر است که مطابق با استاندارد EN 13600 صورت گیرد، فرآیند قلع اندود کردن انواع کابلشو نیز برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی آن است.

Cable shoe فلزی ورقه ای طبق استاندارد DIN 46234

یکی دیگر از انواع کابلشو، کابل شوهای فلزی ورقه ای طبق استاندارد DIN 46234 هستند که طراحی آنها به گونه ایست که تنها برای پرس هادی های نیمه افشان، افشان و تابیده مورد استفاده قرار می گیرند و کاربردی برای هادی های جامد و مفتولی ندارند و کاربرد آنها را می توان در وسایل حمل و نقل عمومی و همچنین تابلوهای کنترل الکتریکی به خوبی مشاهده کرد که در محدوده سطح مقطع بین نیم میلی متر مربع تا 240 میلی مترمربع و پیچ در اندازه بین 2 تا 16 میلی متر به کار می روند.

این کابل شوها در حقیقت ترمینال های ورقه ای الکترولیتی مسی هستند که مطابق با استاندارد EN 13600 طراحی و ساخته می شوند و تفاوت آنها با کابل شو های پرسی لوله ای استاندارد در مواد پایه تشکیل دهنده آنهاست و مواد اولیه تشکیل دهنده کابل شو های پرسی لوله ای پرسی، لوله های مسی هستند ولی ترمینال ها از ورقه مسی ساخته می شوند که یک لوله بسته، شکاف لحیم کاری شده مطابق استاندارد DIN آنها را می پوشاند و ابزار پرس برای این نوع از کابلشو در استاندارد DIN مشخص نشده است.

کابلشو

قیمت های باورنکردنی

برای مشاهده و یا خرید از فروشگاه اینترنتی الکترو فرجی روی دکمه زیر کلیک کنید.
فروشگاه الکتروفرجی

کابلشو (Cable shoe) لوله ای مسی استاندارد

نوع دیگری از کابلشو که از مس الکترولیتی ساخته شده و مطابق با استاندارد EN 13600 ارائه می شود، کابل شوهای لوله ای مسی استاندارد هستند و به طور کلی این کابل شوها کوتاه تر و کوچکتر از انواع دیگر هستند و ابعاد لوله های آن ها نیز متفاوت است، ولی خبر خوب اینکه دوام اتصال الکتریکی و مکانیکی آنها از آنجایی که تحت آزمون استاندارد IEC 1238-1 طراحی و ساخته می شوند، تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

توجه داشته باشید برای اینکه فرآیند پرس کابل شوها به درستی انجام شود باید ابزار مناسبی به کار گرفته شود، در غیر اینصورت، فرآیند پرس به صورت غیر حرفه ای صورت می گیرد و این موضوع مقاومت محل اتصال و به دنبال آن درجه حرارت را افزایش می دهد و می تواند منجر به آتش سوزی شود، بنابراین برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی در درجه اول باید از یک نصاب حرفه ای و در درجه دوم از ابزار مناسب استفاده کرد.

کابلشو

کابلشو بیمتال چیست؟

کابلشو بیمتال یکی از انواع کابلشو است که در اتصال یک رسانای آلومینیومی به یک شینه ی مسی مورد استفاده قرار می گیرد. در این موارد برای کاهش زمان عمل اکسیده شدن معمولا از کابل شو های مسی یا آلومینیومی استفاده نمی شود و کاربرد یک فلز هم نام در چنین اتصالاتی بیشتر است و این امر با Cable shoe بیمتال به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

کابل شوهای بی متال در تیپهای مختلفی از جمله تیپ DTL1 و DTL2 تولید و به بازار عرضه می شوند و مقدار مس به کار رفته در ساخت تیپ DTL2 بیشتر است و همین این دو تیپ را از یکدیگر متمایز می سازد و در مدل DTL1 از فلز مس و آلومینیوم به مقدار مساوی استفاده می شود. لازم به ذکر است اتصال دو کابلی که هم سایز هستند توسط ابزاری به نام موف صورت می گیرد که جنس آن از مس و به شکل لوله است که با فلز کروم آبکاری شده است و رنج سایز آنها مانند کابل شوها می باشد. برای اتصال کابل ها از طریق موف باید در ابتدا بخش اتصال کابل ها را از روکش آنها جدا و وارد موف کرد، سپس هر دو سر موف را با پرس کابلشو، پرس کرد و در نهایت مرحله عایق بندی را توسط چسب برق و شیرینگ انجام داد.

کابلشو بی متال چیست
کابلشو آلومینیومی

خصوصیات یک کابلشوی با کیفیت به همراه قیمت

برای تهیه و خریداری کابلشوی با کیفیت در درجه اول بهتر است که به سراغ برندها و تولید کنندگانی بروید که در این زمینه شناخته شده و خوشنام هستند، ولی به طور کلی مشخصات ظاهری یک کابلشو می تواند گویای کیفیت آن نیز باشد، بدین ترتیب که یک کابلشوی با کیفیت، هیچ گونه برآمدگی ندارد و کف آن کاملا مسطح و انتهای آن با ظرافت تمام، ماشین شده و صاف است. قیمت کابلشو نیز بسته به شرکت تولید کننده، جنس و نمره آن و همچنین قطر سوراخ، متفاوت است، ولی به طور کلی قیمت انواع مختلف آن بین 1800 تا 28 هزار تومان به ازای هر یک عدد، متغیر می باشد.